MENU

Kommentarer (0) Aktuelt, BPA-bloggen

Sommerles: Aleris BPA

foto: hund leverer avis til person i rullestol

I sommer kan du lese om leverandørene her på BPA-portalen. Vi har tidligere i år lagt ut en åpen intervjuguide for alle leverandørene. I disse sommerukene ringer vi rundt for å følge opp dette. 

Aleris BPA

Vi har snakket med Torstein Lerhol, avdelingsleder i Aleris BPA. Han har ansvaret for opplæringa av assistenter og arbeidsledere med BPA, og selv har Torstein hatt BPA i 10 år (2008).

 

  • Hva gjør dere til en god arbeidsgiver for ansatte og arbeidsledere i BPA?

    Som BPA-leverandør er vårt mål å være en trygg og kompetent samarbeidspartner for kommunene, veileder for BPA-mottakerne/arbeidslederne og arbeidsgiver for assistentene. Vi har ISO-sertifiserte kvalitetssystemer og er upolitiske, profesjonelle, fleksible og løsningsorienterte. Vi gir råd og veiledning til alt arbeidsledere, assistenter og kommuner måtte lure på. Vi har også lang erfaring i å rekruttere og lære opp egnede og motiverte assistenter.

  • Hvorfor jobber dere med BPA?

  • Hva er deres pensjonsvilkår, forsikringer og lønnsnivå for personlige assistenter?

    • Veiledningstelefon 365 dager i året, 24 timer i døgnet.

    • Trygge og ryddige arbeidsforhold med tariffavtale.

    • Konkurransedyktig lønn.

    • Lønn og tillegg (kveld, natt, helg, helligdag, overtid, ansiennitet osv.).

    • Pensjonsordning.

    • Forsikringer – du er forsikret uansett hvor du er når du jobber.

    • Opplæring i assistentrollen og manual med alt du trenger å vite for å kunne fylle assistentrollen.

    • Sykelønn (Aleris er en IA-bedrift).

    • Verneombud og medarbeidersamtaler.

    • Gode HMS-verktøy.

  • Hvordan følger dere opp arbeidsledere i sin daglige drift av BPA?

    • Veiledningstelefon 365 dager i året, 24 timer i døgnet.

    • Opplæring i å være arbeidsleder.

    • Opplæringstilbud til assistentene dine.

    • Tilbud om hjelp til å skaffe assistenter.

    • Tilbud om bistand til intervju, ansettelse og til å lage turnusplan.

    • Stillingsannonser.

    • Arbeidsledermanual med rutiner og verktøy for en enklere BPA-drift.

    • Assistentmanual til hjelp for assistenten.

    Hva dekker dere av utgifter i BPA-ordningene?

  • Driftskonto til å dekke ekstrautgifter til BPA (kinobilletter, telefonutgifter, kontorutstyr etc.
  • Ordninger som gir assistentene fleksibel arbeidstid. Rapport hver måned om timeforbruk og driftskonto.
  • Hva påvirker deres tilbud mest til kundene i den enkelte kommunen dere leverer i?

    En god BPA-ordning har ingen fasit. Vårt mål er at BPA innenfor rammen av vedtaket du har, skal tilpasses dine behov og ønsker best mulig, og samtidig benytte kommunenes ressurser på en god måte.

OBS! Er du også leverandør og ønsker at vi skriver en sak om dere, ta kontakt med oss på telefon 93 01 89 95.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *