MENU

Hvem kan få BPA?

Hjem Forum Diskusjonsforum for BPA-Portalen Hvem kan få BPA?

Dette emnet inneholder 5 svar, har 5 deltakere og ble sist oppdatert av Kirsti Cath Dahle Kirsti Cath Dahle 2 år, 9 måneder siden.

Viser 6 innlegg - 1 til 6 (av totalt 6)
  • Forfatter

Jessica Trondheim
    Participant

Gjelder denne ordningen for barn med down syndrom?

Hei!
    Svaret på spørsmålet ditt er definitivt ja!
    I følge blant annet direktoratets rundskriv I-20/2000 står det at tjenester organisert som BPA skal vurderes uavhengig av vedkommendes diagnose og alder, og i I-15/2005 understrekes det at BPA også er ment for den som ikke selv kan være arbeidsleder (for eksempel barn, umyndige, utviklingshemmede, folk med kognitive utfordringer, mv). I de tilfeller der assistanseberettigede ikke selv kan lede ordningen er det som regel en nærstående som har rollen som stedfortredende arbeidsleder. Dette kan være en forelder, søsken, ektefelle, barn, venn, eller lignende, og noen ganger en betrodd assistent.
    Kriterier for BPA er at assistansebehovet anses varig, og at funksjonsulikheten vurderes som omfattende. Hva som er omfattende er jo relativt, og kommunene benytter skjønn når de vurderer tjenesteform og volum.

Har du flere spørsmål rundt dette så fyr løs. 🙂

Turid B
    Participant

Som svarere her sier er kriterier for BPA er at assistansebehovet anses varig, og at funksjonsulikheten vurderes som omfattende.

Hva er praksisen mellom de ulike kommunene- klarer man å vurdere likt mellom hver kommune? Hvilken klagerett har vi ?

Tommy
    Participant

Hei

Har hørt rykter om at barn skal prioriteres når flere har krav på BPA etter 1/1-15. Vet du noe om dette?

Hei jeg lurer på hvilke kriterier som legges til grunn for å få innvilget Bpa etter den nye retten til bpa? Jeg har fått avslag 2ganger 1gangen klagde jeg til fylkesmannen men siden kommunen anser meg som en person som er veldig tilbakestående(noe jeg absolutt på ingen måte er) får jeg ikke samme behandling av kommunen som alle borgere i samfunnet skal bli behandlet pasient ombudet sa til min mor at jeg ikke får samme behandling på saker/søknader til kommunen på bla bpa som pasientombudet og min mor ville fått han vet at jeg har diabetes som jeg fint ordner med selv og jeg har Epilepsi men har en epilepsialarm som går til hjemmesykepleien men pasientombudet har sagt at Trygghetsalarm har jeg krav på Pga epilepsien min selv ved en Bpa ordning nå skal jeg få hjelp til ny søkeprosess i januar jeg har fått innhentet spesialisterklæringer og legeerklæring fra fastlegen blir sendt når søknaden blir sendt men har jeg som er låst til en rullestol fra morgen til kveld og låst til seng Pga funksjonsnedsettelser noen rettigheter ift kommunen jeg fikk et skriv fra kommunen der jeg kommer under paragraf 2-1 nr6 bokstav b og den samme bare bokstav a enting jeg lurer på er jo hvilke,rettigheter har jeg som ei med varige fungsjonsnedsettelser fra ca hoftene og ned funsjonsnedsettelser, diabetes og Epilepsi men jeg Adm som sagt både bl.sukkeraperatet og alle injeksjoner, og andre med tar jeg selv den eneste jeg Self ikke klarer er min akuttmedisin når jeg får stort Epilepsi anfall men jeg har forhørt meg om det og en assistent kan gjøre det på lik linje som en Støttekontakt kan gjøre det meldte var mest det med den nye retten og hvilke rettigheter jeg har for jeg vet at hvis man har 5 rettigheter så opplyser kommunen deg om 1 Max 2 av de rettighetene man har

Hei Tommy!

Beklager litt sen respons.

Jeg tror nok ikke det er riktig at barn skal prioriteres, fremfor eventuelle andre grupper. Det er heller slik at barn nå har fått en styrket rett på BPA.

Det blir spennende fremover å se omfanget nye søkere og BPA-vedtak.

Viser 6 innlegg - 1 til 6 (av totalt 6)

Du må være innlogget for å svare på dette emnet.

Kommentarer er stengt.