MENU

BPA-assistenten er syk ved sykemelding

Hjem Forum Diskusjonsforum for BPA-Portalen BPA-assistenten er syk ved sykemelding

Dette emnet inneholder 1 svar, har 2 deltakere og ble sist oppdatert av Kirsti Cath Dahle Kirsti Cath Dahle 3 år siden.

Viser 2 innlegg - 1 til 2 (av totalt 2)
  • Forfatter

rufo
    Participant

Hun har nå vært sykemeldt en måned.
    I registrerings-skjemaet har hun ført opp de antall dager hun «normalt» skulle ha jobbet.
    Hvis dette er korrekt framgangsmåte «taper» jeg jo BPA-timer…
    Jeg må jo sette inn vikar for henne alle de gangene hun er og har vært syk.
    I forrige måned har jeg da dobbelt forbruk av timer.
    I tillegg ringer hun stadig og sier hun har sykt barn.
    Hun fører også opp sine vanlige timer som hun skulle ha arbeidet disse dagene.
    Hvor mange dager kan hun bruke «sykt barn» ?
    Er iferd med å gå på minus-siden i timer….
    Hvordan er dette med sykemeldte assistenter?
    Hvor mange egenmeldinger kan hun bruke?
    Hvor kan jeg lese om hvordan dette gjøres?

Hei rufo!
    Det er korrekt å føre opp timer og dager en skulle ha jobbet når det gjelder timelønnede. Når en assistent har sykefravær er det vanlig at arbeidsgiveren dekker lønn de 16 første dagene, deretter får vedkommende sykepenger fra NAV. Om denne arbeidstager har opparbeidet sykepengerettigheter, vel og merke.
    Du forbruker kun av dine BPA-timer til vikar, hvis du velger å sette inn en vikar.

Når det gjelder antall dager fravær vedkommende har rett på så finnes det noen få ulike ordninger. IA-avtale er en, men den vanligste er nok den hvor arbeidstaker har 4 x 3 dager, i løpet av 12 mndr. I tillegg til rett til fravær knyttet til syke barn, med varierende antall dager avhengig av barnets alder, foreldres sivilstatus, mv.

Viser 2 innlegg - 1 til 2 (av totalt 2)

Du må være innlogget for å svare på dette emnet.

Kommentarer er stengt.